Jelenlegi hely

Stresszoldó életvitel

„Ami a lélekben végbemegy, befolyásolja a testet, és fordítva. A valóságban egyiket sem lehet a másik nélkül szemlélni.” /Hippokratész/

 

Bármely szituáció, bármilyen változás, illetve az ezekhez való alkalmazkodás stresszt válthat ki az emberből. Azokat a körülményeket, amelyek a stresszt kiváltják, stresszoroknak nevezzük. Léteznek fizikai (pl. hőség, szennyezett levegő, zaj, kávé, alkohol, allergének) és léteznek lelki-mentális stresszorok (pl. anyagi gondok, határidők, túlterheltség, konfliktusok). Erős stresszornak tekinthető közeli családtag halála, válás, börtönbüntetés, baleset vagy betegség.

Stresszkezelő (stresszlevezető) stratégiák

Minden ember öntudatlanul talál magának valamilyen megoldást, de sajnos a legtöbben olyan módszert választanak, amely nem szolgálja az egészséget. Néhány gyakori példa a negatív és a pozitív stresszkezelési stratégiákra:

 

Negatív stresszkezelési stratégiák

túlevés

alkoholizmus, dohányzás

droghasználat

túlköltekezés, vásárlási mánia

dührohamok, agresszió

túl sok tévénézés és számítógépezés

Pozitív stresszkezelési stratégiák

egészséges táplálkozás

vitamin- és nyomelembevitel

mozgás, sport, kirándulás

légzőgyakorlatok (friss levegőn)

stresszoldó gyakorlatok (pl. relaxáció, autogén tréning)

kreativitás, alkotás, művészeti tevékenység

 

Akik bírják a stresszt

1.      Ha kihívással találkoztak, pozitívan közelítették meg a problémát.

2.      Jól meghatározott céljaik voltak, tudták, mikor mit szeretnének csinálni.

3.      Egészséges életmódot folytattak, rendben volt a táplálkozásuk, rendszeresen sportoltak, mozogtak.

4.      Többségük társasági ember volt, tehát rendszeresen érintkeztek másokkal.

A stresszkezelő technikák megváltoztatásán túl különféle módokon tehetünk a stressz ellen. A stressz oldására (de ugyanakkor növelésére is) felhasználhatjuk pl. az étrendet. Vannak olyan ételek, amelyek ugyanazokat a folyamatokat indítják be a szervezetben, mint amelyek külső stressz esetén jelentkeznének, vagy súlyosbítják a meglévő stressztüneteket. Ilyen többek között a fehér cukor, a kávé, a csokoládé, a kakaó, a fekete tea, az alkohol és a zsíros ételek. A stresszes életvitelű emberek mindenképpen kerüljék ezeket.

A stresszcsökkentő élelmiszerek közé tartoznak a friss, élő és természetes ételek, amelyek mindenféle vegyszertől és adalékanyagtól mentesek. Kiváló stresszoldó a tiszta víz.

„Ha már teljesen kimerítette a stressz, és nagyon szeretné átmenetileg feloldani szorongásait, próbáljon alacsony zsír- és fehérjetartalmú, de összetett szénhidrátokban gazdag ételeket fogyasztani, mert azok nyugtató hatásúak.” /Dr. Cooper/

 

Nagyon fontos az étkezések atmoszférája! Csendes, nyugodt légkörre van szükség – stresszesen, idegesen, kapkodva inkább ne is együnk. Étkezés közben ne nézzünk TV-t, és ne olvassunk újságot. Gyertyafénnyel vagy kellemes zenével viszont segíthetjük az optimális étkezést.

 

Stresszkezelő étkezés

1.      Szerotoninszint-növelő ételek a teljes értékű, hántolatlan gabonafélék, teljes kiőrlésű lisztből készült tésztás ételek, különféle magos kenyerek. Fontos, hogy ezen ételekhez fogyasszunk friss nyers zöldségeket is!

2.      A magas szeléntartalmú ételek (fokhagyma, lilahagyma, spárga, búza) mind stresszcsökkentő hatásúak. Hasonló hatással bír a hagyma és a gyömbér is. A magas folsavtartalmú ételek is elősegítik a szerotonin-termelődését (és ezzel oldják a stresszt), ilyenek a nyersen fogyasztott leveles zöldségek is.

3.      A fűszerek és fűszernövények erős stresszoldó hatása főleg az aromaanyag-tartalmukra vezethető vissza. Ide sorolható az ánizs, a köménymag, a zellermag, az édeskömény, a majoránna és a petrezselyem. Az édeskömény és a fokhagyma a mellékvesékre is jó hatással van, így mellékvese-túltengés esetén ezekkel az ételekkel csökkenteni lehet a szervezet adrenalinszintjét.

4.      A bór nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az ember a stresszt megfelelően tudja kezelni. Bórhiány esetén csökken a koncentrálóképesség, romlik a számolóképesség, álmosság és krónikus fáradékonyság lép föl. Természetes bórforrások: paradicsom, körte, alma, káposzta, mazsola, aszalt szilva.

5.      A stressz főleg a mellékvesét veszi igénybe, melynek helyes működéséhez fontos a megfelelő káliumszint fenntartása a szervezetben. Fogyasszunk káliumban gazdag ételeket (gyümölcsök, zöldségek) ugyanakkor csökkentsük a nátriumbevitelt (só, sós ételek, húsételek kerülésével).

 

Stressznövelő élelmiszerek

- fehér cukor

- fehér liszt

- csokoládé, kakaó

- kávé, alkohol

- adalékanyagok

magas zsír- és fehérjetartalmú élelmiszerek

 

Stresszcsökkentő élelmiszerek

- gyümölcsök

- zöldségek

- olajos magvak

- fűszernövények

- burgonyafélék

- magas szénhidráttartalmú élelmiszerek