Jelenlegi hely

KEZDJÜK GYEREKKORBAN AZ EGÉSZSÉGET!

KEZDJÜK GYEREKKORBAN AZ EGÉSZSÉGET!

A felnőtt személyiségének és szokásainak alapja a gyermekkorban tapasztalt szülői példa. Mindaz, amit otthon a gyermek lát, befolyásolja egész életét, s természetesen meghatározóan kihat egészségére is.

 

A szülői minták hatalma

A szülők sokszor jót akarnak, mégis néha kevésbé jót tesznek, részben szeretetből, részben az ismerethiány miatt. A családi miliőből kilépve mindezt az óvoda, az iskola, és az aktuális környezet szereplőivel alakuló viszonyok tovább módosítják. Ha a gyermek idővel nagyobb tudatosságra tesz szert, amelynek segítségével felülbírálja a szokásait, képes lehet azokon változtatni, de csak akkor, ha megvan benne a szándék. Ennek megvalósításához azonban szemléletváltás szükséges. 

 

Mozgáshiány vagy hiperaktivitás?

Nem is olyan régen a gyerekek iskola után még kimentek játszani és mozogni, ma naponta több órát nézik a tévét. A mai gyerekek digitalizálódó világban, elektroszmogban és terheltebb környezetben nőnek fel. Nem véletlen, hogy a túlsúlyos, az agresszív, a hiperaktív gyermekek száma nő, az immunrendszer gyengül, az egészség romlik, a lelki problémák fokozódnak. Ma a szülők energiájának nagy részét teszi ki, hogy megóvják gyermekeiket a világ káros hatásaitól, a negatív hírektől és gondolatoktól, az értéktelen adalékoktól és élvezeti szerektől.

 

Vegy-étrend az allergiák hátterében

A gyermek szervezetébe jutó vegyszerek elől nem könnyű elmenekülni. A xeno-ösztrogének (az élelmiszerekből, csapvízből, kozmetikumokból, tisztítószerekből a szervezetbe kerülő ösztrogén hatású vegyületek) a fejlődő szervezet hormonális egyensúlyát hangolják el. Ezt tetézi később a fogamzásgátló szerek adása, amelyek majd gyermekvállaláskor okoznak problémát. 

A terhesség alatti és a gyermekkori táplálkozás minőségén nagyon sok múlik. Az immunrendszer erősítésében a legfontosabb alap az anyatej, később a táplálék minősége és az emésztőrendszer állapota. Az adalékanyagok az immunrendszert is károsítják. Az allergiák hátterében is sokszor az áll, hogy azok szerkezete hasonló egy növényi vagy állati alkotóhoz, és a szervezet így azt már idegenként ismeri fel. Ehhez társulnak az oltások és más készítmények lehetséges mellékhatásai. A későbbiekben jelentős tényezővé váló étkeztetés minőségén szintén sok múlik. A mai szemléletmód mellett még csak kevés helyen valósul meg az, hogy ne üdítő, hanem tiszta (szűrt) víz vagy tea, fehér zsemle helyett teljes kiőrlésű kenyér, felvágott helyett növényi pástétom, csoki és chips helyett értékesebb alternatíva legyen kapható.

 

A tanuláshoz OXIGÉN is kell!

Az iskolakezdés fontos lépés a gyermek életében, mert meghatározza a tanuláshoz való viszonyát. Az eredményesség egyik feltétele azonban, hogy a gyermeknek legyen ideje megtanulni tanulni, hiszen ennek is van hatékony módja. A jó eredményhez kellő oxigénellátás (mozgás a szabadban, aktív pihenés, rendszeres szellőztetés) is szükséges, amelynek hiánya teljesítménycsökkenéshez vezet. A tanulással kapcsolatban nagy hiba a gyermek önbizalmának, önértékelésének leépítése ("ügyetlen vagy", "nem vagy képes rá", stb.), valamint elvárások felállítása, ráadásul érzelmi zsarolással ("ha nem hozol jó jegyet, nem foglak szeretni"). Ez a gyermekben önértékelési zavart, teljesítménykényszert, agressziót, vagy akár – védekezésként – zsírpárnákat és túlsúlyt alakíthat ki, mely a gyermek számára nem csak fizikai, hanem lelki terhet is jelent.

-          Dr. Cs.M.