Jelenlegi hely

Elme, csillapodj! – Lelki béke megteremtése meditációval

Elme, csillapodj! – Lelki béke megteremtése meditációval

Aki meditál, nyugodtabb, boldogabb, jobban megismeri magát, komolyabb teljesítményekre képes, sőt, általában egészségesebb is, mint a lelki gyakorlatokat nem végzők. Mi is a meditáció, és hogyan végezzük?

Pozitív gondolkodás

Ötven, de akár húsz évvel ezelőtt is, Magyarországon még nagyon furán néztek volna arra az emberre, aki a meditációról beszél. Mára nagyot változott a világ gondolkodása e témában. A meditáció oly sok pozitív fiziológiai és pszichés változást okoz, hogy az azt évszázadokig hanyagoló nyugati gondolkodás is kezdi elismerni eredményeit, és elismeri létjogosultságát az egészséges élet felé vezető úton.

Mi is az a meditáció?

A meditáció a tevékenységektől mentes elme. Gondolataink megtisztítása, lelkünk megnyugtatása azáltal, hogy egy megnyugtató, szép dologra koncentrálunk. Meditáció egy gyönyörű virág szeretetteli nézése, a szélben hajladozó fák életteli vibrálásának a figyelése is.

Mire jó a meditáció?

A meditáló közelebb kerül belső önmagához. Megismeri érzéseit, vágyait, félelmeit úgy, hogy eközben megtanul elkülönülni tőlük. Hogy ez miért jó? Mert a távolság megszületésével el tudja őket engedni. A belső rezgésre való ráhangolódással egyszerre csökken a feszültség, lassan megszűnnek a félelmek, a stressz, és helyükre megnyugvás, öröm, béke költözik.

A modern orvostudomány egyre inkább elismeri, hogy a betegségeknek lelki gyökerük is van. Néhány éve nem számít sarlatánságnak azt állítani, hogy a megbetegedések mögött egyrészt pszichikai okok (pl. a stressz) húzódnak meg. Pár év múlva akár az is könnyen elképzelhető, hogy a fizikai okok mellett a lelkiekre is nagyobb hangsúly helyeződik. Vagyis aki a gondolatait meggyógyítja a meditációval, az a testét is jobban karban tartja.

Hogyan működik a meditáció?

Ha meditálunk, az elme és a test ellazul, kipiheni magát. Megélénkül a vér áramlása, javul az agy oxigén-ellátása, beindul az örömérzésért felelős hormonok és egyéb kémiai anyagok termelése. Minden különösebb ok nélkül növekedni kezd a boldogság, felszívódik a félelem, az idegesség, a stressz, a harag. A meditáció növeli az önbizalmat, erősíti a koncentrációs készséget, segíti a tanulást, pozitívan hat a sportteljesítményekre, növeli a kreativitást. Hogy miért, arra a tudomány még keresi a válaszokat, de már mérni tudja a hatásokat.

Hogyan kezdjünk hozzá?

Sokan azt gondolják, hogy a meditáció valami nagyon misztikus, ráadásul időigényes dolog, ezért meg sem próbálják. Van, aki pedig elkezdi, de úgy érzi nem sikerült neki, ezért pár alkalom után feladja. Pedig a meditáció nagyon praktikus, és rendszeres gyakorlással könnyen elsajátítható. A hangsúly azonban a rendszerességen van.

A környezet

Mikor meditálunk, elménkből kizárjuk a pillanatnyi kavargó gondolatokat, és csak egy szép dologra koncentrálunk. Ehhez nyugalomra van szükség. Teremtsük meg magunknak a nyugodt környezetet, ahol semmi és senki sem zavar minket. Lehet ez a szoba egy hangulatos zuga, de akár a kert egy nyugodt része is. Gyertyát, vagy füstölőt is nyújthatunk, vagy bekapcsolhatunk valami lágy, megnyugtató zenét, ha az segít az ellazulásban. Mindenképp kapcsoljuk ki a televíziót, a telefont, és kérjük meg a család tagjait, hogy pár percig ne zavarjanak.

Testünk felkészítése

Meditációhoz olyan pózba helyezkedjünk, ami kényelmes. Meditálhatunk ülve, fekve, térdelve, bár vigyázzunk, mert fekvő helyzetben könnyen elaludhatunk. Lélegezzünk egyenletesen, lassan, az orron át beszívva, és ugyanott kifújva a levegőt. Ezáltal belső vibrálásunk enyhülni fog, testünk ellazul.

A gyakorlat

A meditációt végezhetjük nyitott, vagy csukott szemmel is, kinek hogy kényelmesebb.

Képzeljünk el egy gyönyörű tájat, és „építsük fel” magunkban a környezetet. Lehet ez például egy erdei tisztás. Képzeljük el a fákat, a füvet, majd vegyük észre a fűszálak között megbújó kis virágokat. Nézzük meg őket közelebbről. Képzeljünk a közelbe egy hűsen csörgedező patakot, faleveleket a partján, a vízen megcsillanó napsugarakat. Képzeljük el, hogy itt vagyunk ebben az idilli környezetben, és nekidőlünk egy fa törzsének, úgy csodáljuk a természetet. Vagy éppen táncolunk a réten.

Végezzük addig a gyakorlatot, amíg nem érezzük a jóleső megnyugvást, kellemes boldogságot.

A kihívást az jelenti, hogy mennyi ideig tudunk csak erre az egy dologra koncentrálni, kizárva minden más zavaró körülményt, és gondolatot. Ne csüggedjünk, ha eleinte nem tart túl sokáig, ez teljesen normális. Mint minden mást, a meditációt is sok gyakorlással tudjuk megtanulni. Ha azt érezzük, hogy lankad a figyelmünk, elkalandoznak a gondolataink, mozgassuk meg egy kicsit az ujjainkat, és koncentráljunk arra erősen. Utána térjünk vissza a virágra, a mezőre, amire éppen gondoltunk. Az a fontos, hogy a betörni vágyó gondolatainkat ne hagyjuk érvényesülni. Észrevehetjük őket, de ne időzzünk rajtuk.

Érdemes gyakorolni, mert minél jobban sikerül, és életed részévé válik a meditáció, annál könnyebben tudod majd kezelni félelmeidet, és a mindennapos stresszt. Szeretettel, és örömmel tudsz majd a világra nézni, és sokkal türelmesebb, megértőbb leszel másokkal.