Jelenlegi hely

AKI SZERET, FELELŐSSÉGGEL TÁPLÁL

Miután örömökkel, szeretettel és jó ízekkel telve véget érnek az ünnepek, az újévi fogadalmak időszakát éljük. Minden kezdet nehéz. Nehéz? Inkább kihívásokkal, reménnyel és várakozással teli.

 

Tegnap megyünk, holnap voltunk – mondják a gyerekek. S ha valamire várnak, azt kérdezik, még hányat kell aludni? Tanulhatnánk tőlük az időtlenségben élést, az újrakezdés örömét és a világ iránti feltétlen bizalmat. A járni tanuló kisgyerek hányszor esik el, és hányszor fakad sírva a kudarc miatt, ám egy pillanat múlva már nevet és újra próbálkozik. A felnőtt dolga a tervezés: az előttünk lévő időszakot megtervezzük, és legjobb tudásunkkal belevágunk.

 

Együnk fényt és színeket!

Ha megfelelő a hozzáállásunk, a segítség is megérkezik. Valamennyi spirituális tan szól a segítőkről, és arról, hogy az embernek csak a tőle telhetőt kell megtennie a változásokhoz. Szemlélet kérdése: minden pillanatban újra kezdődik minden! Persze a régi alapokon, ahogy a földműves is az előző évek szerves maradványain neveli az eljövendő nyár gabonáját. Így műveljük, így kultiváljuk magunkat is. Az emberi kultúra lényege ez, nem csak a fizikai világban, hanem lelki, szellemi szinten is. A kiegyensúlyozott lelki és szellemi fejlődés szilárd fizikai alapokon teljesedik ki, az pedig jelentősen függ táplálkozásunk minőségétől.

Az ünnepi dőzsölés után jobb kerülni a nehéz, zsíros falatokat. Télen színekre, fényre, vitaminra vágyik a szervezetünk, fogyasszunk főleg gabonát és zöldségeket. Ha következetesek vagyunk, a gyerekek is megértik, tapasztalják, hogy az egyszerű és nagyszerű ételektől jól érzik magukat.

A babfélék - kiváló fehérjeforrás. Hetenként lehetőség szerint legalább háromszor legyen az asztalunkon bab, lencse vagy tofu. A hordós savanyú káposzta sok vitamint tartalmaz, támogatja a bélflórát. Levesnek, főzeléknek és salátának egyaránt finom és egészséges. A színes zöldségek, gyümölcsök a szemet is gyönyörködtetik: együnk sütőtököt sülve, levesnek. Céklát, brokkolit, levesnek vagy párolva, köretnek néhány levél forrázott kelkáposztát. Az alma is szolgálja egészségünket, nyersen, kompótnak, sütve. Ha édességre vágyunk, néhány szem mazsolával, pici fahéjjal, vízben röviden főzzünk fel pár szelet almát, s ha kész, mézzel, citromlével ízesítsük. A sült gesztenye is fenséges csemege.

A gabona sűrített fény, a Föld tejének is nevezik. A főtt gabonakása táplál és tisztít, segíti az emésztést, nyugtatja az emésztőszerveket. Lehet levesbetét, köret, fasírt vagy édesség alapanyaga. A köles melegít, a rizs idegnyugtató, a zabkása nyákja simogatja a beleket. A csírák vitamindús, élő élelmiszerek. Tegyünk a levesre, köretre, salátára egy csipettel.

Héjában főtt vagy sült krumpli vajjal, sóval, olajos savanyú káposztával, hagymával, egy csésze mézes teával, remek téli vacsora. Kipróbálhatjuk a csicsókát is. Nyersen reszelve tehetjük szendvicsre, sóval, citromlével salátának gabona fasírt mellé fenséges, de a krumplihoz hasonlóan, más párolt zöldségekkel, pirított hagymával tepsibe rétegezve készülhet rakott csicsóka is.

Az érzékszervek is „esznek”: mindig legyen a tányéron vagy az asztalon valami piros, és egy pici zöld, ha más nem, petrezselyem zöldje. Ha az étel nem elég színes, egy piros vagy sárga tányér, szalvéta is feldobja a látványt. Az égő gyertya, pedig az otthon melegét és az emésztés tüzét jelképezi.

 

Ideális téli étel kicsiknek

A nagyobbacskákkal főzzünk együtt varázslevest, és kedvencünkből, a kölesből mazsolával, szilvalekvárral esetleg egy édes második fogást.

Varázsleves

Létfontosságú zöldségekből készül, a gyerek szükségleteinek, ízlésének megfelelően változtathatjuk, varázsolhatjuk.

Hozzávalók: 1–1 sárgarépa, karalábé, póré, 15 dkg sütőtök, ugyanennyi brokkoli, 1 fej hagyma, 1 nagyobb gerezd fokhagyma, 2 cm wakame alga, csipet tengeri só, napraforgóolaj, (esetleg durum tészta)

A hagymát és a fokhagymát apró kockákra vágjuk. A karalábét, sárgarépát 2–3 cm hosszú és 2–3 mm vékony csíkokra. A póréhagyma fehérjét 2 mm-s karikákra szeleteljük, a zöld részét 2x2 mm-s kockákra aprítjuk. A sütőtök belsejét (vagy a kanadai tököt héja nélkül, a hokaidó tököt héjastul) 2x2 mm-s kockákra vágjuk. A brokkoli szárát lehámozzuk, kisebb rózsáira szedjük, összevagdaljuk. (A mennyiségek és az arányok a család nagysága és ízlése szerint változhatnak.) A zöldségeket fazékba tesszük olajjal, 1 csipet tengeri sóval, és állandó forgatás mellett addig pároljuk, amíg a zöldség egy kevés levet ereszt. Feltöltjük vízzel úgy, hogy a zöldség fölött 2–3 cm-ig érjen, beleteszünk 2 marék tojás nélkül készült biotésztát és felfőzzük.  Ha a tészta megpuhult, és a zöldség már nem teljesen puha, de nem is kemény, levesszük a gázról. A levesbe tehetünk még tetszés szerint 2–3 evőkanálnyi akármilyen főtt gabonát, vagy hüvelyes zöldséget, vagy mindkettőt. Hideg időben egy kis miszót is keverhetünk hozzá, teaszűrőn keresztül, hogy elolvadjon. (Ebbe a mennyiségbe 2 kávéskanálnyit tegyünk). Ha sótlannak érezzük, utána sózzuk. 1 csipet finomra vágott petrezselyemmel vagy snidlinggel tálaljuk. Sz.D.