Jelenlegi hely

A TUDATOS NŐ VÁLASZTÁSAI

 

Közismert tény, hogy a nők döntései, legyenek azok vásárlással, étkezéssel, öltözködéssel, neveléssel, szórakozással, feltöltődéssel vagy lakberendezéssel kapcsolatosak, meghatározóak a világ gazdaságának és fenntarthatóságának szempontjából. Nem mindegy hát, mit és miért vásárolunk. Jó példa szerencsére már világszerte bőven akad.

EGÉSZSÉGMÁNIA - USA

Az amerikai nők egészségmániások. Legalábbis ez derült ki egy közelmúltban végzett felmérésből. Az amerikai nők 62 %-a az egészséges táplálkozást még a szerelemnél, a jó párkapcsolatnál is fontosabbnak tartja– derült ki egy élelmiszeripari kereskedelmi lánc széleskörű kutatásából. Meglepő eredmény volt az is, hogy a nők 70%-a fontosabbnak tartja, hogy gyermeke egészségesen táplálkozzon, mint azt, hogy jó jegyet vigyen haza az iskolából. 60 százalékuk pénzügyi megtakarításai elé helyezi az egészséges étkezést. Az öltözködést, a széles ruhaválasztékot a nők 83 százaléka tartja kevésbé fontosnak teste egészségénél. Egy biztos, még soha nem látott ütemben nő a tengerentúlon az egészség megőrzésére és visszaszerzésére épülő üzletág forgalma.

 A magyar nők egészséges döntései

A nyugati világban tapasztalható tendenciákhoz hasonlóan a magyar nők is növelték az egészségmegőrzésre fordított kiadásaikat. Alternatív gyógyászati megoldást közel 80százalékuk, prevenciós céllal pedig 15 százalék vesz igénybe. Gyógyteát a lakosság 45-50 százaléka vásárol már évente. A hazai közvéleménykutató cégek statisztikái szerint az éves átlagos egy főre jutó alternatív egészségterápiás kiadások 10.000 és 30.000 Ft között mozognak, különösen népszerű az íriszdiagnosztika, az akupresszúra, az akupunktúra és  a fény- és színterápia is. Folyamatosan nő a bio- és reformtermékek vásárlásának aránya is, a magyar nők elsősorban tejtermékeket, pékárut és friss zöldséget és gyümölcsöt választanak bio forrásokból.

A LOHAS  (Lifestyle of Health and Sustainability) mozgalom

Napjainkban a globális kihívásokra reflektálva egyre nagyobb jelentőséget kap a fenntartható fejlődés, illetve az egyének szintjén megjelenő fenntartható fogyasztás. A világszerte legismertebb elkötelezett fogyasztói csoport a LOHAS, melynek képviselői vásárlási döntéseiknél a fenntartható fejlődés mindhárom - gazdasági, társadalmi és ökológiai- pillérét is figyelembe veszik. Ez pedig a termékeket előállító, szolgáltatásokat kínáló cégeket is új kihívások elé állítja, ugyanis a piaci pozíció növeléséhez, illetve megtartásához szükségessé válik a kínálat ezen meghatározó fogyasztói igényekhez való igazítása.

A LOHAS fogyasztók életstílusa

Attitűdjük legmeghatározóbb eleme a környezet, a társadalom és a felelős üzletvitel iránti elkötelezettség. A vásárlás szempontjából korai elfogadók, képesek befolyásolni családjuk és barátaik véleményét, kevésbé árérzékenyek és jellemzően márkahűek. A fenntarthatóság elkötelezettjei, de fontos vásárlási kritérium számukra a stílus és az esztétikum. A minőséget felértékelik, és az autentikus értékeket fontosabbnak tartják az élménykeresésnél. Számukra az anyagi javak felhalmozásának fontosságát felváltja a létezés, a lélek jelentősége. Nemcsak egészségtudatosak, hanem jelentős mértékben figyelnek a vásárolt termékek természetre és a társadalmi igazságosságra gyakorolt hatására. Egyéni vásárlóerejükkel globális ökológiai és társadalomközpontú szemléletváltást kívánnak elérni. Amerikában a felnőttlakosság közel 20%-a tartozik már a LOHAS képviselői közé. A nemzetközi sztárvilág is elkötelezetten képviseli a tudatos fogyasztók táborát (többek között Angelina Jolie, Brad Pitt, Stella McCartney, Gwyneth Paltrow, Julia Roberts, Madonna, George Clooney). Példájuk is sokakat ösztönöz szerte a világon a tudatos életvitel képviseletére és népszerűsítésére.