Jelenlegi hely

Testharmónia a hideg évszakokban - PILATES

A pilates egy olyan egyedülálló alakformálási módszer, amelynek hatására 10 edzés után jobban érzed magad a bőrödben, 20 után látod is a változást, és 30 után már mások is észreveszik, hogy jobban nézel ki. Az egyik leglágyabb mozgásforma, mely kevéssé edzett nők számára is ajánlható.

 

A mélyrétegű törzsizmok erősítésére, nyújtására összpontosító, az egész testet tetőtől-talpig átmozgató rendszert a német Joseph Pilates fejlesztette ki. Hosszú életét módszere tökéletesítésének szentelte, és a pilates mára már világszerte az egyik legnépszerűbb mozgásformává vált.

 

Minek köszönheti a pilates sikerét?

Ez egy nagyon hatékony, ugyanakkor biztonságos fitnesz óratípus, amely a test mellett a lelket is karbantartja. A mély törzsizmok erősítésével rövid idő alatt látványosan javul a testtartás. A számítógép billentyűzetét nyomkodva vagy vezetés közben felhúzzuk és előre görbítjük a vállunkat. Innen már csak idő kérdése, hogy mikor kezd el emlékeztetni erre a rossz szokásra a nyakfájdalom. A vállstabilizáló izmok erősítése minden pilates óra fontos célja.

Ki ne vágyna lapos hasra, karcsú derékra! A pilates az egyik leghatékonyabb hasformáló edzés. Bátran ígérhetem, hogy aki rendszeresen részt vesz a pilates órákon, hamarosan érzi hasizmai erősödését, ugyanis egész órán folyamatosan dolgoztatjuk a mély hasizmokat. A hosszú, felületes hasizmon kívül - amit általában igyekszünk szép kockásra gyúrni - létezik egy belső, vízszintes rostokból álló „fűzőnk” is. Az ifjú Pilates ennek az izomnak a használatát azért állította a középpontba, hogy védelmet nyújtson derekunknak. Az már külön szerencse, hogy állandó erősítésének „mellékhatásaként” karcsúak is leszünk.

Természetesen nem csak a törzs izmairól szól az edzés, megdolgozzuk a végtagokat is. A sok nyújtással kombinált gyakorlat szép szálkás izmokat, formás lábakat, karokat eredményez. Mivel a mozdulatok nagy része a már eleve megnyújtott izmoknak ad terhelést, azaz a nyújtott izmokat erősíti, vagyis nem vastagszanak meg, nem épül rájuk felesleges izomtömeg, inkább szálkásodnak.

 

A mozgás nem megerőltető, nem szenvedés, sokkal inkább az öröm forrása.  A pilates órán végig nagyon tudatosan, meghatározott módon lélegzünk, ami nemcsak izmaink jobb oxigénnel való ellátását biztosítja, hanem elősegíti a szellemi ellazulást is. Testileg, szellemileg kikapcsol, jólesően felfrissít, így az edzés végére máshogy látjuk a világot, még a problémák is más dimenzióba kerülnek.

 

A sok-sok érdekes gyakorlatot többnyire a talajon, pilates matracon végezzük, miközben az oktató folyamatosan korrigálja azok végrehajtását. Hogy még véletlenül se legyen unalmas az edzés, speciális eszközöket is bevetünk: pilates karikát, hengert, szalagot, fitballt, softballt, stb.

Minden gyakorlatnak különböző nehézségi fokozatai vannak, így a tréner gondoskodik az edzettségnek, egészségi állapotnak megfelelő terhelésről - még csoportos órán is.

Hosszú izmok, karcsú, rugalmas test, erős hát, hajlékony gerincoszlop, lapos has – ezt ígéri a rendszeres pilates edzés, és ehhez nem kell évekig küzdeni.

 

-       Dr. Ádám Éva, orvos

pilates oktató és Kriston Intim Torna tréner