Jelenlegi hely

Természetesen aludjunk

Természetesen aludjunk

A háziorvosok szerint minden negyedik beteg alvászavarban szenved. Alvászavarról beszélünk akkor, amikor az alvásigény és az alvásképesség közötti egyensúly megbomlik. Két fajtája ismert: az egyik, amikor a nappali problémák miatt nehezen tudunk elaludni, s idővel olyan fáradtak leszünk, hogy már szorongunk az elkövetkező éjszakától. A betegség másik fajtájánál alvás közben riadunk fel, s nem, vagy csak nagyon nehezen tudunk újra elaludni. Ez a típusú alvászavar a legtöbbször fel nem dolgozott élmények miatt keletkező zavaró álom formájában jelentkezik.

Az alvás megszépít

Hidratáló krémekkel, szérumokkal csak a nedvek hiánya miatti ráncok „tölthetők" fel. A tartós stressz és a kialvatlanság miatt fokozatosan kialakuló mélyebb barázdákat ­ amelyek az arcizmok megfeszítettségéből adódnak ­ valójában csak a pihentető alvás képes enyhíteni. A bőr éjjel regenerálódik: ekkor piheni ki és dolgozza fel azt a stressz-hatást, amely napközben éri. Egy vizsgálat megállapította, hogy a sejtosztódás mértéke a bőrben és a vérben alvás közben 200-300%-kal növekszik, és éjjel egy órakor éri el a tetőpontját.

Akik rendszeresen, megfelelő időben jól kialusszák magukat, sokkal fiatalabbnak néznek ki, mint azok, aki éjszaka élik az életüket. Az alvásidőben választódik ki a szomatotrop növekedési hormon, amely egyebek mellett a bőr és az izmok regenerálódásában is fontos szerepet játszik. Ha valaki túl keveset vagy nem elég mélyen alszik, akkor ennek a hormonnak a termelődése is zavart szenved, ami szinte azonnal láthatóvá is válik a bőrön.

Megoldások

A legtöbb altató sajnos megzavarja az alvás természetes ciklusát. Ennek bizonyítéka, hogy bár szedésük mellett eleget alszik az ember, mégis fáradtan ébred. Az altatókkal már csak azért is érdemes csínján bánni, mert könnyen hozzászokhatunk. Az alvásproblémák sok esetben már attól is elmúlhatnak, ha rendet teremtünk magunk körül. Például, ha a nyomasztó elintézendőket szortírozzuk, kiválasztjuk a lényeges és sürgősen elvégzendő feladatokat, és csak azokkal foglalkozunk. Nyugalmunk érdekében érdemes szokássá fejleszteni a korai, azonos időben elfogyasztott vacsorát, az időben való lefekvést, az ágyba bújás előtti szellőztetést, a relaxáló zenehallgatást.

Vannak, akiknek a lazító gyakorlatok (jóga, meditáció, légző gyakorlatok), vagy egy meleg, nyugtató hatású levendula, bergamott, narancsvirág illóolajos fürdő is elég ahhoz, hogy megszabaduljanak a feszültségektől. A Holdköszöntő jógagyakorlat éppen ebben tud segíteni.

Közvetlenül lefekvés előtt kerüljük az intenzív, vérpezsdítő mozgást, egyébként viszont feltétlenül gondoskodjunk arról, hogy rendszeresen fizikailag is kifárasszuk magunkat (kerti munka, sport, kirándulás). Ne feküdjünk le teli gyomorral.

Növényi segítők teában

Alvászavar esetén a tapasztalatok szerint fitoterápiával jó eredmények érhetők el. A patikákban, reform- és bioboltokban többféle alvást segítő növényi készítmény, gyógytea, illetve gyógyteakeverék vásárolható, amelyek hatásosságát számos klinikai vizsgálat igazolta.

Ezeknek a szintetikus altatókhoz képest számos előnyük van. Nem alakítanak ki függőséget, nem változtatják meg az alvásfázisok (felületes alvás, mély alvás) egymáshoz való arányát. Használatuk során nem kell a másnaposság érzésétől tartani, alkohollal sem lépnek kölcsönhatásba. Megfelelő adagolásban várandósok, szoptató anyák és gyerekek is fogyaszthatják.

A citromfű és a kamilla virága teaként kiváló nyugtató hatású, a szedatív hatású macskagyökér különösen alkalmas stressztűrés fokozására, és az idősebbek alvásproblémáinak enyhítésében már egyszeri fogyasztása is segít.  Az orbáncfű teája is enyhíti az idegrendszeri panaszokat, fokozza a stressz tűrését. Hatása azonban csak több hét elteltével jelentkezik, ezért ezt kizárólag kúraszerűen érdemes fogyasztani. Az orbáncfű fényre érzékenyít, ezért napsütéses időszakban válasszunk más növényt.

Ezek a gyógynövények nem csak teaként, de illatuk révén is pozitívan hatnak a közérzetünkre. Az illóolajukat párologtatóba vagy fürdővízbe csepegtethetjük. Ha a levendula illóolaj 1-2 cseppjét egy kevés testápoló olajba keverjük (2-3%-os arányban), és a bőrünkbe masszírozzuk, kellemes pihentető alvásban lehet részünk.

Forrás: www.tudatosvasarlo.hu