Jelenlegi hely

TAVASZI ZÖLD-SÉGEK

„Tavasz van, tehát történik valami. Oly szemmel láthatóan történik: a föld arculata néhány nap alatt megváltozik, a fák feltűzik zöld gyertyáikat, a földek zölden és sárgán áradni kezdenek: mit gondolsz, az erő, mely ilyen felismerhetetlenül elváltoztatja a világot, áthatja a fákat, földeket, vizeket, nem hat át téged is, tested és lelked, nem alakít, nem öl és épít benned is valamit? Élj nagy figyelemmel tavasszal.” (Márai Sándor: Ég és Föld) Tavasz van, szervezetünkből fokozatosan kiürültek a tartalékok, fáradékonyabbakká váltunk. Közérzetünkön, lelki teherbírásunkon éppúgy érzékeljük a vitaminok, az ásványi anyagok hiányát, mint bőrünkön. Ez az időszak alkalmas arra, hogy a friss csíranövények felé forduljunk. Egyszerűen és olcsón, házilag kiegészíthetjük az erőt adó csíráztatott magokkal az étrendünket, és az üde táplálék fogyasztása hamarosan érezteti áldásos hatását. A gazdag és élő tápértéket képviselő zöldnövényekben a csíráztatás során a tápanyagtartalom megsokszorozódik: a vitaminokon és ásványi anyagokon kívül létfontosságú enzimekhez is hozzájut a szervezetünk. Egy kéthetes csírakúra szinte csodákra képes: már az első héten megtisztul szervezetünk, felerősödik az immunrendszerünk, s mindezek következtében tovaszáll a fáradtság, visszatér élet- és munkakedvünk egyaránt. A csíranövény az egyik legősibb étek. Az emberiség már az írásos történelem kialakulása előtt élt a csíráztatott növények fogyasztásával, s léteztek a csíráztatásnak kialakult, jól bevált módszerei. Korán rájöttek a csíranövények egészségmegtartó és gyógyító hatására, így minden nagy civilizáció bölcsei ajánlották az étkezéshez hosszú-hosszú évszázadokon át. A csírák tápértéke A csíráztatás voltaképpen kíméletes eljárás, éppen ezért ennek során olyan magas tápértékű élelmiszer jön létre, amely a lehető legjobban megőrzi a tápanyagtartalmát: semmi nem vész kárba, semmi nem pocsékolódik el, semmi nem megy tönkre. A csírákat „előre feldolgozott eledelnek” tekinthetjük, mert a szervezetünket tehermentesíti a könnyen emészthető táplálék segítségével. Voltaképpen a magban levő protein a csíráztatás során aminosavakká alakul át, és így lesz az emésztés sokkal könnyebb. De ugyanez történik a keményítőkkel is például a hüvelyesek esetében: a csíráztatásnál egyszerű cukrokká alakulnak át, és alighogy elfogyasztjuk, a gyomorból könnyen emészthetőségük révén gyorsan a vérbe kerülnek. A vitaminok, az enzimek és az ásványi sók alapvető fontosságúak az emberi szervezet egészségének fenntartásához, és erre kiválóak a csírák. A csírák jótékony hatásai Bab: fáradtság, ödéma Búza: bőrbetegségek, fáradtság, gyomorfekély, hajhullás, hólyag- és vesepanaszok, hörghurut, impotencia, izületi gyulladás, reuma, májproblémák, súlyfelesleg Hajdina: keringési rendellenesség Medvehagyma: impotencia, ízületi gyulladás, reuma Napraforgó: bőrbetegségek, hólyag- és vesepanaszok, ízületi gyulladás, reuma, keringési rendellenesség, májproblémák, súlyfelesleg, szemproblémák Petrezselyem: bőrbetegségek, hólyag- és vesepanaszok, keringési rendellenesség Retek: arcüreggyulladás, hörghurut, idegrendszeri problémák, súlyfelesleg Zeller: hörghurut, idegrendszeri problémák, súlyfelesleg Zsázsa: fáradtság, hajhullás, ízületi gyulladás, reuma