Jelenlegi hely

Rendszeres mozgás és fogyókúra

A rendszeres testmozgás hatására módosul több olyan gén működése, amely a test zsírraktározásáért felelős – derült ki egy új svéd tanulmányból. A kutatók szerint hat hónap rendszeres testmozgás, például kerékpározás vagy aerobik módosított a zsírsejtek raktározásában és az elhízásban fontos szerepet játszó gének működésén.

A sport egyes kémiai anyagokat kivont, másokat hozzáadott a DNS-hez. A folyamat neve metiláció, és a gének ki- és bekapcsolását jelenti. A kutatók szerint a vizsgálatban részt vevő, enyhén túlsúlyos önkéntesek több mint hétezer génjét érintette a módosulás heti háromszor egyórás edzés hatására. Azt is kimutatták, hogy a testmozgás hatására a vércukornak a zsírsejtekben való tárolásában résztvevő kulcsgének mérsékelték a tevékenységüket. A kutatás tudományosan is bebizonyította a testmozgás kedvező hatásait, mivel a testzsír tárolását irányító gének működése megváltozott, a zsírszövet teljes DNS-ében lezajlott a metiláció fél év sport eredményeként. A kutatás résztvevői heti egy spinning-, azaz edzőtermi kerékpár-, illetve két aerobikórán vettek részt. Noha sokan nem mentek el minden edzésre, és a mozgással töltött órák heti átlaga így 1,8 lett, a tudósok mégis találtak változást a génműködésben. Miután minden személy DNS-ének 480 ezer helyét elemezték, azt találták, hogy 7663 gén 17 975 ponton változott. Az emberi genom 20 000 körüli gént tartalmaz.

GÉNEK ÉS KÖRNYEZET

A kutatók szerint a DNS működésének változása segít megérteni, hogyan hatnak egymásra a gének és a környezet. Az ember a szüleitől örökli a génjeit, és ezek az élete folyamán nem változnak. A kutatás egy újabb szakaszában azt vizsgálták, hogy bizonyos gének hogyan befolyásolják a zsírtárolást, és megállapították, hogy két kulcsfontosságú gén működésének módosulása csökkentette a vér szabad zsírsavainak mennyiségét. Ezek túl magas szintjét a kettes típusú cukorbetegséggel hozzák kapcsolatba, és így megmagyarázhatja, hogy a testmozgás miért csökkenti a cukorbetegség kockázatát. A rendszeres mozgás, különösen pedig a tiszta, szabad levegőn végzett sporttevékenységek az egészségünkre egyértelműen pozitív hatással vannak. Ezekre pedig a tavasz közeledtével szerencsére igazán sok lehetőségünk kínálkozik. Érdemes élni velük!