Jelenlegi hely

Melegítő nyers ételek

Odakint már fagyos szél fúj, az idő barátságtalan, még a csontjaid is fáznak. Belépsz a jó meleg szobába, puha papucsot veszel, közelebb húzódsz a tűzhöz, és arra gondolsz, milyen jól esne egy forró leves vagy langyos főzelék. A reggel elkészített saláta a hűtőszekrényben az utolsó, amit most szívesen ennél. Könnyű dolga van egy mediterrán vidéken élő nyersevőnek. De mit lehet tenni itt, Európa szívében, ahol a hidegebb évszakokban kevés a friss zöldség, gyümölcs, és inkább meleg ételt kívánna az ember?

 

Természetesen ilyenkor is előnyben kell részesíteni az enzimdús, élő ételeket. A nyerskonyhában is vannak praktikák, melyekkel el lehet érni, hogy ilyenkor se fázzunk egy finom ebéd után. A legfontosabb, amit meg kell említeni, hogy a nyers ételnek nem kell feltétlen hidegnek lennie. A leveseket elkészíthetjük meleg víz felhasználásával, de az ételeket fel is melegíthetjük 42 Celsius fokig. Sosem szabad hűtőszekrényből kivett ételt azonnal szájba venni, mert nagyon lehűti a testünket. Mindenképpen érdemes fogyasztás előtt kicsit felmelegíteni, vagy szobahőmérsékleten tárolni 1-2 órát.

 

Praktikus táplálkozási tanácsok hideg évszakokban

Rendszeres testmozgással és melegítő ételek fogyasztásával nagyban hozzájárulhatunk szervezetünk egészségéhez. A hagyományos téli zöldségek, mint a cékla, fehér és lilakáposzta, a savanyú káposzta, a sütőtök és a különböző hagymafélék nem csak melegítő hatásúak, hanem kitűnő vitaminforrások is egyben és erősítik az immunrendszerünket. Nagyon jót tesz ilyenkor a friss bio csírák fogyasztása is. Főleg a retekcsíra ajánlott, mert köztudottan melegítő hatású, csípőssége kifejezetten jól esik a hideg napokon. Melegítő hatású fűszereket is használhatunk, mint például a gyömbér, a fahéj, a szegfűszeg, az édeskömény, az ánizs, a chili, a cayenni bors és a jó magyar csípős paprika. Nem véletlenül használjuk ezeket a fűszereket már régóta hagyományos téli finomságainkban, gondoljunk csak a forralt borra vagy a mézeskalácsra.

 

Meleg zöldségleves

Ezt a levest szinte bármilyen zöldséggel el tudjuk készíteni. A lényeg, hogy jó apróra vágjuk fel a zöldségeket, és forró (kb. 60°C) vizet használjunk a leves elkészítésénél.

 

Ennek a levesnek pontos receptje nincs is tulajdonképpen, mert mindig olyan zöldségek kerülnek bele, melyek a kezünk ügyébe kerülnek, így sosem lesz kétszer ugyanolyan. Bátran érdemes variálni a hozzávalókat, nem lehet elrontani. Ha felmelegített vizet használunk, akkor ez a leves is fogyasztható melegen, mégis élő, tele vitaminokkal, enzimekkel.  Ha megszórjuk cayenne borssal, vagy teszünk bele egy kevés csípős paprikát, biztosan nem fogunk tőle fázni!

 

Hozzávalók:

  • Sárgarépa, karfiol, zellerszár, (esetleg még karalábé, petrezselyem, pasztinák, cukkini, sütőtök vagy bármilyen más zöldség)
  • babcsíra (vagy lencse, búzacsíra)
  • Ételízesítő (szárított, aprított zöldségkeverék)
  • 1 kanál olíva olaj, só
  • melegített víz

 

A zöldségeket egészen apróra vágjuk, vagy nagylyukú reszelőn lereszeljük. Beszórjuk az ételízesítővel, pici sóval, olajjal, kézzel jól átdolgozzuk. Néhány órát hagyjuk állni a hűtőszekrényben.
Tálaláskor melegítünk tiszta vizet, felöntjük, átkeverjük és már ehetjük is.

Apróra vágott petrezselyemmel, csírákkal tálaljuk. Fűszerezhetjük borssal, chilivel.

Tipp: minél keményebb egy zöldség, annál kisebb darabokra vágjuk, a sárgarépát akár le is lehet reszelni. A cukkinit és a zellerszárat vékony karikákra, a brokkolit és a karfiolt apró rózsákra kell szedni. A karalábét gyufaszál vékony csíkokra lehet vágni.