Jelenlegi hely

FINOMSÁGOK GYERMEKEKNEK ANGYALSZÁRNYAKON

Adjunk gyökereket és szárnyakat a gyerekeknek! –

A gyökerek a helyes táplálkozás és a szárnyak a nevelés.

 

A bölcs öreg jó tanácsokkal látja el a mesehőst, és mellé még hamuban sült pogácsát is csomagol neki. A mesék fontos üzenete a mindenkori ember számára, hogy a fiatalok az előző generációktól kapják az útbaigazítást és az útravalót, a gyökereket és a szárnyakat, hogy jó talajon teljesedjen ki a saját életük. Az egészséges és tevékeny élet alapja az egyszerű, kiegyensúlyozott, természetes és ízletes étrend. Eredménye pedig ideális testsúly, jókedv, fizikai és szellemi erőnlét és egészség. A gyermek táplálkozási szokásait a családja alakítja. A tűzhely a családi élet szimbóluma, hiszen először otthonról kapja az ember az élethez szükséges testi, lelki, szellemi táplálékot, fűtőanyagot.

 

Akkor jó a buli, ha mindenki a konyhában van! – szoktuk mondani családi és baráti összejöveteleken. Mindenki érzi, hogy a tűzhely melege, a közös főzések, étkezések, „a konyha” a legfontosabb terepe az emberi kapcsolatok ápolásának. A konyha a finomenergiák „vegykonyhája” is, az érzelmek, gondok rendező pályaudvara. A szülők felelősek érte, hogy a következő generációk egészsége, életmódja hogyan alakul. Nem mindegy ugyanis, milyen példát mutat a felnőtt. Ha figyelmetlen, ideges, avagy finnyás, netán torkos, a gyermek ezt a mintát fogja követni.

 

Mit tehetünk az újabb és újabb kihívásokkal teli, egyre mesterségesebbé váló környezetünkben, amely számos betegség és lelki probléma forrása? Megfelelő tájékozódás, önnevelés segítségével a szülő tudatosan eldönti, milyen utat követ és azt következetesen be is tartja. Ma már szerencsére sokan gondolják úgy, hogy az otthon készült étellel tehetünk legjobbat gyerekeinkért; ha az táplál, és nem terhel, ha támogatja az anyagcserét, és nem betegíti meg, ha frissít és nem fáraszt.

 

Az ügyesen átgondolt reform étrend nem drágább, mint a hagyományos menü. Megszokott, kedvelt ételeinket is átformálhatjuk, ha az alapanyagokat bio minőségűre cseréljük, gondosan válogatjuk. A főzési módokat igazítsuk az éghajlathoz, az évszakhoz és személyes adottságainkhoz, lehetőségeinkhez. A teremtő erőkkel összhangban elkészített étel nem hogy egészségesebb, hanem sokkal ízletesebb is.  Öröm, kreativitás, játékosság – mindezek szintén belépnek életünkbe – a konyhaajtón keresztül!

.

Receptek zsúrra

A színes, játékos formák vonzzák a tekintetet, és akkor ízlik igazán az étel, ha a szem is „eszik”! A készítésben segíthetnek a gyerekek. A nagyobbak hámoznak, aprítanak, reszelnek, a kicsik a díszítésben, a kölesgombócok gyúrásában, az alma megtöltésében ügyeskednek. A könnyű és ízletes uzsonna, laktató pástétomból, napraforgómagos sült tökből áll, ezek mellé frissítő zöldség- és gyümölcssalátákat kínálhatunk. A desszert kétféle: akik melegítő falatra vágynak, megkóstolhatják a sült töltött almát, akiknek pedig a játék hevében hűsítőbb csemegére van gusztusuk, ajánljuk a narancsos, epres tofukrémet. A menüt liszt érzékenyek és tejcukor-, tejfehérje érzékenyek is fogyaszthatják.

 

Csicseriborsó pástétom (humusz)

Összekeverünk 1 csésze főtt csicseriborsót, 1/2 csésze vizet, 1 evőkanál citromelvet, 2 evőkanál szezámolajat, 1 evőkanál pirított szezámmagot, 1 evőkanál nyers, reszelt hagymát, 1 gerezd tört fokhagymát, ezeket pürésítjük. Teljes őrlésű lisztből sütött kenyérre kenjük. A tetejét díszítsük színes zöldségdarabkákkal. A humuszt tehetjük körítésként főtt barnarizs vagy zöldség mellé a tányérra is.

 

Sült tök – sós csemege

A sütőtököt kb. 1 cm vastag 10X5 cm-s szeletekre vágjuk. Kiolajozott tepsire tesszük, és bekenjük napraforgóolaj és bio szójaszósz keverékével. Megszórjuk hámozott napraforgómaggal. Kellemes csemege, a sütőtök édességét kiemeli a tetejére pirult olajos mag és a sós íz.

 

Adventi gyümölcssaláta

Almát, narancsot, banánt, kiwit, áztatott mazsolát, diót összevágunk, vegyítünk, citromlével, mézzel ízesítjük.

 

Sült alma töltve

Az almákat félbevágjuk, kivájjuk a magházakat, és megtöltjük egy pici mézzel édesített, főtt kölesből készült masszával. A tetejére egy kiskanál szilvalekvárt teszünk és erre egy gerezd diót. Sütőben közepes lángon kb. 1/2 óráig sütjük, amíg puhára sül az alma, és illatosra pirul a dió. Akár egy kis tortaszelet, természetes alapanyagokból! Vaníliás szójatejből és búzakeményítőből főzhetünk hozzá öntetet, ezt mézzel édesítsük.

 

Piros vitaminsaláta

Télálló gyökérzöldségek adják az alapját. Csicsókát, sárgarépát, céklát meghámozunk, megreszeljük, reszelt almát is keverünk hozzá. Egy csipet sóval, pici mézzel, citromlével ízesítjük. Néhány szem frissen őrölt koriander pikánssá teszi.