Jelenlegi hely

ÉRTE VAGY ELLENE?

Életmódunkkal, táplálkozásunkkal, döntéseinkkel minden pillanatban és helyzetben segítjük vagy hátráltatjuk emésztőszerveink, ezáltal immunrendszerünk optimális működését. Rajtunk múlik, hogy mit juttatunk szervezetünkbe és miként hasznosítjuk azt testünk működése érdekében.

 

Immunrendszerünket nem csak nyirokszervek és nyirokcsomók alkotják, hanem fontos részét képezi az az 1-2 kilogrammnyi hasznos baktériumtömeg is, amely a bélrendszerben, döntően a vastagbél területén helyezkedik el. A saját sejtjeink számának tízszeresét kitevő baktériumok táplálása és életfeltételeinek biztosítása legalább olyan fontos, mint a saját sejtjeinké. E hasznos baktériumflóra szervezetünk külvilággal érintkező részét – a bélnyálkahártya felszínét – úgy vonja be, mint egy puha szőnyeg. Ez az eredetileg összefüggő védőgát számos hatásra sérülhet.

 

Ami gyengíti a bélflórát, gyengíti az immunrendszert

Az egyoldalú, szélsőséges és rostszegény táplálkozás, a finomított szénhidrátok – fehérliszt, cukor, fehér rizs – fogyasztása gátolja az immunsejtek mozgását, és nem biztosítanak tápanyagot a szervezet számára. A mesterséges ételekben található adalékanyagok egyre több allergiás tünetet okoznak. Az elégtelen folyadékbevitel miatt csökken a vérmennyiség, amely az immunsejtek mozgásterét is szűkíti. A mozgáshiány- mely a kedélyállapot romlása mellett az ellenálló képességünket is csökkenti. A kimerültség, stressz, alváshiány, lelki egyensúlyvesztés energiát von el és gyengíti az immunrendszert. Az antibiotikumok pedig azzal súlyosbítják a helyzetet, hogy továbbtizedelik a hasznos baktériumok jelenlétét is.

 

Tudatos tisztítás

Tisztítás, méregtelenítés nélkül a szervezet nem tud optimálisan működni, de ha előzőleg nem tisztítjuk ki a bélrendszert, és nem biztosítjuk a megfelelő feltételeket a hasznos baktériumok megtelepedéséhez, akkor szinte felesleges munkát végzünk. Megfelelő béltisztítás után azonban a probiotikumok alkalmazása tartós befektetést jelent az egészségünkbe. Ha a bélflóra egyensúlya felborul, és a káros baktériumok száma megnő, célszerű probiotikumokat, prebiotikumokat alkalmaznunk az egyensúly helyreállítása érdekében. A legfontosabb teendő az emésztőrendszer tehermentesítése és tisztítása érdekében a rostdús tápanyagok bevitele, nyers zöldségek, idénygyümölcsök fogyasztása, gabonafélék, olajos magvak, gyógyteák beiktatásával. Ezután remélhető a tápanyagok jobb felszívódása. A helyes táplálkozási szokások kialakítása biztosítja a hasznos baktériumok megfelelő életfeltételeit.

 

Probiotikumok és prebiotikumok

A megfelelő körülmények megalapozását követheti a pre- és probiotikumok segítségével a bélflóra újraépítése.

Prebiotikum – a hasznos bélbaktériumok tápláléka

Probiotikum – maga a hasznos baktériumflóra

 

A prebiotikumok olyan anyagok, amelyek az emberi szervezet számára emészthetetlenek, így el tudnak jutni a vastagbélig, ahol a hasznos baktériumok táplálékát képezik. Ilyenek a zöldségekben, gyümölcsökben, gabonákban lévő rostok. Kiemelkedően jó prebiotikus hatású az anyatejen kívül a csicsóka, hagymafélék, articsóka, bab, borsó, zabpehely, tönkölybúza, tejsavó. Az állati termékek nagy része nem segíti a hasznos baktériumok meglétét, mivel rostot nem tartalmaz.

Bélflóránk tudatos helyreállításával megelőzhetünk számos emésztőszervi betegséget, allergiát, s vitális testben, erős immunrendszerrel élvezhetjük az életünket.