Jelenlegi hely

ÉP TESTBEN EGÉSZSÉGES ÉLET

 

A vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok, az esszenciális aminosavak, az esszenciális zsírsavak és az enzimek elengedhetetlenek a szervezet számára a normális működéshez. Ha ezen anyagok nincsenek jelen a szervezetben, vagy felborul az egészség fenntartásához szükséges koncentrációjuk, akkor betegségek léphetnek fel.

 

A hiányállapotok és a betegségek összefüggését tekintve három csoportot különíthetünk el:

  1. Hiány okozta betegségek (pl. a B12-hiány anaemiás vérszegénységet eredményez)
  2. Betegség okozta hiány (pl. a krónikus hasmenés káliumhiányt eredményez)
  3. Rendszeresen a szervezetbe kerülő gyógyszer vagy méreganyag okozta hiány

 

A hiányok leggyakoribb okai:

  1. Helytelen táplálkozás:
  • Kevés friss, élő étel fogyasztása
  • Rendszertelen táplálkozás
  • A szükséges anyagok elégtelen bevitele
  • Valamely anyagból túl sokat fogyaszt, ami elrabolja a nélkülözhetetlen anyagokat (pl. a fehér cukor a B-vitaminokat)
  • A bélrendszerben végbemenő erjedési és rothadási folyamatok gátolják a vitaminok felszívódását
  • Magas fehérjetartalmú ételek nagy mennyiségben való fogyasztása, amely rothadási folyamatokat indít el
  • A fehér cukor és a magas keményítőtartalmú ételek helytelen párosítása miatt bekövetkező erjedési folyamatok az emésztőrendszerben
  • A helytelen ételkészítési mód vagy tárolás miatt elvész az étel hasznosítható vitamin- és ásványianyag-tartalma
  • Az élelmiszeradalékok módosítják az ételek vitamin- és nyomelem felhasználhatóságát.

 

  1. Élvezeti szerek bevitele
  • Az alkohol rabolja (vagyis felszívódását, hasznosulását akadályozza) az A-, B1-, B2-, B3-, B5-, B6-, B10-, B12-, B17-, C-, K-, F-, H- és H1-vitamint, a cinket, a magnéziumot és a káliumot
  • Az alkaloidák (koffein, tein, teobromin), melyek többek között a feketekávéban, a fekete teában, a kakaóban és a kólában találhatóak, rabolják az A-, B1-, B2-, B3-, B5-, B6-, B10-, B12-, B17-, H- és H1-vitamint, az inozitolt, a kolint, a káliumot és a magnéziumot
  • A nikotin rabolja a B1-, B2-, B6-, B10-, B12-, B17-, C- és P-vitamint, valamint a cinket
  1. A megnövekedett tápanyagigény elhanyagolása

A szervezetnek megnövekszik a tápanyagigénye áldott állapot esetén, a szoptatás ideje alatt, erős fizikai munkát végző embereknél, a növekedés időszakában és a műtétek után.

  1. Környezeti ártalmak

Például a nehézfém-terheltség és a növényvédő szerek szervezetbe kerülése gátolja bizonyos vitaminok és ásványi anyagok felszívódását.

  1. Gyógyszerek szedése
  • Az antibiotikumok elvonják az A-, B1-, B6- és B12-vitamint.
  • Az orális fogamzásgátlók rabolják az A-, B1-, B6-, B12- és C-vitamint.
  • A koleszterincsökkentők és a hashajtók hátráltatják az A-, D-, E-, K-vitamin hasznosulását, a savlekötők ez utóbbiakat szintén lekötik, valamint a B1- és a C-vitamint is elvonják a szervezetből.
  • A görcsoldók B6-, B12-, C-, D-, K-vitaminhiányt okozhatnak
  • A vitaminok ürülését fokozzák a lázcsillapítók, a penicillin és a fogamzásgátlók.

 

A vitaminok neve a „vit” – élet és „amin” – nitrogéntartalmú vegyület szóösszetételből született. Akkoriban azt gondolták, hogy az összes vitamin amin. 1913-ban fedezték fel az A-vitamint, azóta pedig számos más vitamin vált ismertté.

Az osztályozásuk az oldódás alapján történik: vannak zsírban (A, D, E, K) és vízben oldódó vitaminok.

 

         Zsírban oldódó vitaminok                                  Vízben oldódó vitaminok

 

1. Van elővitaminjuk                                                   Nincs elővitaminjuk

2. Csak zsír jelenlétében szívódnak fel                       Csak víz jelenlétében szívódnak fel

3. Jól raktározódnak                                                    Rosszul raktározódnak

4. Széklettel távozik a felesleg                                    Vizelettel távozik a felesleg

5. Csak bizonyos sejtekben fordul elő                        Minden sejttípusban előfordul

6. Toxicitás alakulhat ki a többletből                          Ritkán alakul ki toxicitás a többletből

7. Behatolnak a sejtbe                                                 Sejten kívül hatnak.

 

Ha nem nagyfokú a hiány a szervezetben, ajánlott friss, élő növények vagy növényi táplálékok fogyasztásával pótolni a vitaminokat és nyomelemeket. - VT